Zaznacz stronę

Cukrzyca – jak obniżyć poziom cukru we krwi

salad-791891_640Podwyższony poziom cukru we krwi budzi wiele niepokoju – zwłaszcza wśród osób w średnim wieku. Na szczęście, jego obniżenie nie powinno stanowić większego problemu. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest odpowiednia dieta, minimum wysiłku fizycznego, a także stała kontrola… Podwyższony poziom cukru we krwi to pierwszy sygnał, że nasza gospodarka węglowodanowa została zaburzona. Wzrost poziomu glukozy może być spowodowany wieloma czynnikami, począwszy od niewłaściwego odżywania, poprzez brak aktywności fizycznej, a skończywszy na nadwadze czy otyłości. Nieleczona hiperglikemia prowadzi do poważnej destrukcji systemu nerwowego oraz naczyń krwionośnych. W skrajnych przypadkach zaburza pracę serca oraz nerek.

Osoby borykające się z podwyższonym poziomem cukru stronią zazwyczaj od wysiłku fizycznego. Specjaliści dowodzą, że umiarkowany wysiłek fizyczny (nie mylić ze sportem) korzystnie wpływa na działanie insuliny oraz tolerancję glukozy. Aby obniżyć poziom cukru wystarczy zapewnić sobie minimum wysiłku dziennie – zmiany zaobserwujemy po regularnych spacerach, jeździe na rowerze czy pracy w ogrodzie.

Istnieje zależność, z której wynika, że osoby z nadwagą bądź otyłością częściej narażone są na podwyższony poziom glukozy we krwi. Aby zmniejszyć cukier wystarczy powrócić do prawidłowej wagi, a więc zejść do poziomu, w którym nasze BMI będzie mniejsze aniżeli 25. Warto tutaj pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych – przejść na dietę, zastąpić jedzenie na mieście zdrowymi posiłkami w domu, zwiększyć ilość codziennych posiłków do pięciu, a także nie jeść przed snem.

Oczywiście, osoba borykająca się z podwyższony poziomem cukru musi unikać słodyczy, słonych przekąsek, a także… owoców. Z naszej diety winny zniknąć takie produkty jak: cukier, słodzik, winogrona, banany, napoje gazowane oraz jogurty owocowe. Powinniśmy jednak zwiększyć ilość spożywanego błonnika pokarmowego, a więc jeść więcej produktów ziarnistych, w tym kasz, pieczywa pełnoziarnistego, a także nasion roślin strączkowych.