Zaznacz stronę

Wszystko co musisz wiedzieć o kofeinie.

Filiżanka porannej kawy dla wielu z nas stała się swojego rodzaju tradycją. Większość z nas kocha kawę za jej smak, wyjątkowy aromat i oczywiście… właściwości pobudzające. Kawa jest jednym z wielu źródeł kofeiny – naturalnego alkaloidu, którego znajdziemy w blisko 60 gatunkach roślin, w tym:
coffee-cup-2317201_640 • Liściach krzewu herbacianego (herbacie);
• Liściach ostrokrzewu paragwajskiego Mate (Yerba Mate);
• Nasionach drzewa kakaowego (kakao);
• Liany brazylijskiej paulinia gwarana (guarana);
• Zarodkach nasion coli (Coca-Cola).
Kofeinę znajdziemy również w niezdrowych napojach energetyzujących, czekoladzie, a także w lekach – zarówno przeciwbólowych jak i tradycyjnych witaminach. Zawartość kofeiny w poszczególnych napojach czy produktach uzależniona jest od wielu czynników.
• Stężenie kofeiny w herbacie zależne jest przede wszystkim od jej odmiany, warunków uprawy oraz fermentacji, jakości roślin, rodzaju herbaty, aż w końcu marki produktu oraz sposobu przygotowania napoju. Najwięcej alkaloidu znajdziemy w tradycyjnej herbacie czarnej w torebkach.
• W przypadku kawy ilość kofeiny zależy od tych samych czynników, a dodatkowo również stopnia zmielenia oraz uprażenia ziaren. Najwięcej alkaloidu znajdziemy w kawie z ekspresu oraz parzonej.
Kofeina wchłania się z przewodu pokarmowego dość szybko. Efekty jej działania zauważymy już po 40 minutach. Jej okres „półtrwania” oscyluje w granicach 4 godzin – zależnie od indywidualnych predyspozycji każdego z nas. Ciekawostką jest, że czas działania kofeiny wydłuża się u kobiet stosujących środki antykoncepcyjne – nawet do 10 godzin oraz u kobiet w ciąży – nawet do 11 godzin.
Kofeina bezpośrednio stymuluje wydzielanie serotoniny oraz dopaminy, a także adrenaliny, co przekłada się na wyraźne pobudzenie czynności psychomotorycznych ośrodkowego układu nerwowego. W większych dawkach prowadzi do rozdrażnienia, zdenerwowania, drżenia mięśni, a także długotrwałej bezsenności.