Zaznacz stronę

Zdrowe odżywianie – szkodliwe połączenia potraw i składników

laczenie produktow bledy 3sztIstnieje szereg składników, które winny znaleźć się w zdrowej, pełnowartościowej diecie. Większość z nas nie zwraca jednak większej uwagi na to w jaki sposób łączy poszczególne elementy, tworząc codzienne potrawy. Nieodpowiednie zestawienie – nawet bogatych w składniki odżywcze – produktów jest nie tylko bezwartościowe. W skrajnych przypadkach może być nawet szkodliwe. Jakich połączeń powinniśmy w szczególności unikać?

1. Pomidory + ogórki = całkowite wyjałowienie z witaminy C

Któż z nas nie lubi wiosennych sałatek. Należy pamiętać jednak, że nawet odrobina świeżego ogórka w sałatce, pobawi całości cennej witaminy C. Jest to szczególnie ciekawe, bo sam ogórek jest ubogi w witaminy, minerały oraz oczywiście kalorie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zajadać się nim będąc na diecie. Niestety, zawiera on również askorbinaze – enzym utleniający witaminę C.

2. Herbata + cytryna = zabójczy cytrynian glinu

Chyba większość z nas preferuje czarną herbatę z dodatkiem cytryny. Nie da się ukryć – całość smakuje wtedy znacznie lepiej. Chociaż zarówno liście herbaty jak i sama cytryna są zdrowe, nie należy ich mieszać. Już kilka kropel owocu sprawia, że zawarty w herbacie nieprzyswajalny glin staje się łatwo wchłanianym przez organizm cytrynianem glinu – substancją odpowiedzialną m.in. za zmiany w mózgu.

3. Biały ser + pomidor = problemy ze stawami

Jedno z najpopularniejszych połączeń – kanapka z białym serem i pomidorem – może okazać się destrukcyjne dla naszych stawów. Zawarte w pomidorze kwasy łączą się bowiem z wapnem, znajdującym się w serze, tworząc mikroskopijne, nierozpuszczalne kryształki. Te natomiast odkładają się w stawach, powodując ból przy każdym gwałtowniejszym poruszeniu.
4. Ziemniaki + masło = kilka kg więcej

Jak to możliwe? Same ziemniaki nie mają wielu kalorii, zaś mała łyżeczka masła dziennie nie stanowi większego zagrożenia dla wagi. Jako że zjedzenie ziemniaków prowadzi do zwiększenia się poziomu cukru we krwi (wysoki indeks glikemiczny), po każdym takich posiłku nasza trzustka produkuje insulinę celem jego obniżenia. Insulina mobilizuje jednocześnie komórki tłuszczowe do magazynowania zapasowej energii. W efekcie masło, a więc tłuszcz są praktycznie w całości przyswajalne.